megjelent: KAPU, 2005.09/62-65. oldal.

 

Grandpierre Attila:

 

Kik építették a kőköröket?

Összefüggések Stonehenge és a magyarok között. 1. rész.

 

Kik voltak a magyarok elődei? Vajon csakis más, nem-magyar népek lehettek, ahogy azt igyekeztek belénk sulykolni? Mielőtt eltévednénk a többszáz éve mesterségesen kialakított homályban, nézzünk először pár alapvető tényt! László Gyula a kettős honfoglalás elméletével 1978-ban állt elő. Grandpierre K. Endre 1979-ben jelentette meg az első tanulmányt őskrónikánkról, a törökből magyarra Blaskovics József prágai turkológus tanszékvezető professzor által lefordított magyar ősgesztáról, amellyel megtörte a Vámbéry Ármin által az MTA-nak bemutatott magyar őskrónikát, a Tárih-i-Üngürüsz-t övező 120 éves (!) csendet. A magyarok ma ismert legrégibb krónikája Tárih-i-Üngürüsz (azaz: A magyarok története) címmel maradt ránk - közvetlenül az árpádi bejövetel előtti időkben íródott. Ez az őskrónikánk azt írja: „A regösök és a krónikások ezt így írták meg (3. old.)…Üngürüsz (a magyarok) népe Hunor nemzetségéből származott (5. old.)…Amikor (Pannónia) tartományába érkeztek, látták…hogy az ő nyelvükön (azaz a hunok nyelvén) beszélnek (az ottani népek)…Végül is a Tiszán átkelő Hunor népe egyesült Hunornak azzal a népével, amelyik Adzsem padisahjával (az özönvíz utáni Nimród, Evilath uralkodójával) erre a tájra költözött és itt telepedett le” (57. old.). Grandpierre K. Endre tanulmánya országszerte nagy figyelmet ébresztett, és ennek nyomán 1982-ben meg is jelent a Tárih-i-Üngürüsz, még ha meghamisított formában is (pl. „A (magyar) regösök és a krónikások ezt így írták meg” helyett „Az évszázadok hírnökei és a hírek elmondói ilyenképpen adták elő”-re voltak képesek módosítani a szöveget, csakhogy fenntartsák a magyar írástudatlanság tudománytalan dogmáját). 1996-ban jelent meg Grandpierre K. Endre „Tízezer évi küzdelem hazánk megmaradásáért” c. tanulmánya, amiben részletesen dokumentálja a magyarság több, mint tízezer évre visszamenő múltját. Tízezer év, és sokezer kilométert átfogó távolság! Hiszen Evilath földje (a Kaszpi tenger alatti Média, a méd mágusok földje) négyezer kilométerre van a Kárpát-medencétől! Hogyan volt képes a magyarság négyezer kilométeres távolságon át többezer éven keresztül kapcsolatot fenntartani? Honnan tudta Hunor és Magor az özönvíz után, hogy ha eltűnt előlük a Csodaszarvas (a Nap), az csak azt jelentheti, hogy vissza kell költözniük a Kárpát-medencébe? Grandpierre K. Endre kimutatja, hogy tudniuk kellett róla, hogy őshazájuk a Kárpát-medence, Eviláth földje csak átmeneti haza, mert a szent haza, az őshaza a Kárpát-medence – Csodaszarvas-mondáink részletes elemzése ezt meggyőzően bizonyítja. És azt is kimutatta az elemzés, hogy sürgető körülmények is szerepet játszottak a visszatérés időzítésében, és ezek a sürgető körülmények halmozódtak fel olyan mértékben, hogy a visszatérés nagy feladatát már nem lehetett tovább késleltetni. Ezek a sürgető körülmények pedig nem lehettek mások, mint hírek, amik a Kárpát-medencéből, az őshazában élő magyaroktól érkező hírek, kérések, sürgetések. Ez pedig azt jelenti, hogy a magyarság évezredeken keresztül földrészeket átfogó méretű futárszolgálatot volt képes fenntartani! Páratlan, világra szóló teljesítmény ez az özönvíz utáni világban, ahol nyilván az özönvíz utáni körülmények miatt is megnehezült az élet menete. De nem páratlan ez a magyar történelemben, mert ahogy erre Grandpierre K. Endre 1996-ban rámutatott, Kézai „A magyarok viselt dolgai” c. króniokájában arról számol be, hogy Attila nagy nyugati hadjárata megkezdésekor a világ négy égtája felé őrszemeket állított fel. Őrszemeinek első csoportja Sicambriától kiindulva Köln germán városáig húzódott, éjjel-nappal őrködvén, egymástól olyan távolságban helyezkedett el, hogy mindegyikük hallhassa a másik (azaz őr szomszédja) kiáltását. A második (csoport, ágazat) a Litváig, a harmadik a Don folyam mentéig, a negyedik Zára dalmát városáig állt őrséget, s ezek szavából és kiáltozásából a világ négy égtája értesülhetett arról, hogy Attila mit tesz és miféle tevékenységgel van elfoglalva.” Grandpierre K. Endre kimutatja, hogy a Kézai feljegyezte anyag félreérthetetlenül a Négy Égtáj urainak őshagyományaira épül, azaz a földkerekség urai hozták létre annak idején a négy világtáj   őreinek szervezetét, ez öröklődött át a hunok korára és Attila ezt a hagyományt újította fel. Tegyük hozzá, hogy a földkerekség legnagyobb szabású építménye, a kínai Nagy Fal – micsoda egybeesés – ugyancsak a hunokkal kapcsolatos. A Selyemút – hogy, hogy nem – ismét csak a hunokkal kapcsolatos, Kínától a Kárpát medencéig vezet – sőt, az egész útvonal az ókori Szkítia területén fut! Az ókor híres útjai közül Fényes Elek (1851) szerint az obszidián út, és a sóút is a Kárpát-medencéből indult el, sőt az egyik európai borostyánút, valamint a kagylóút és a selyemút is ide vezetett vagy itt ment keresztül. Az utak összefutása pedig éppen a tömegek által sűrűn látogatott, vagy lakott területet jelenti” (Bárczy, 1999, 11). Mesterházy Ernő (2003, 326) észrevette, hogy az M7-es autópálya somogyi szakaszán, amely 80 km hosszú, 20 rézkori vagy régibb települést tártak fel, kifejezetten újkőkorit, azaz a Dunántúli Vonaldíszes Kerámia népének leleteit és nyomait pedig 10 helyen (Bendár Mária-Honti Szilvia-Kiss Viktória, Somogyi Múzeumok Közleményei, 2000, 102-103. old.). A feltárt somogyi szakasz felülete 8 négyzetkilométer, és erre 10 újkőkori telep esik, eszerint négyzetkilométerenként egy. Ha az M7-es autópálya nyomvonalának kiválasztása véletlenszerűnek tekinthető, ebből számszerű becslést nyerhetünk a Kárpát-medence népességére az ókorban. A feltárások szerint az ókori Polgár (i.e. 6000 körül) 2000 fő lakosságú volt, a kisebb települések 30-50 főt számláltak. Ómagyarország területe 320 ezer négyzetkilométerére a leleteknek megfelelően 5% nagyvárost véve 16 ezer nagyváros (egyenként 2000 fő) és 304 ezer falu (30 fő) adódik – azaz összesen egy megdöbbentő szám: 40 millió fő – ami azonban kevésbé megdöbbentő, ha a mai népességgel vetjük össze, hiszen eszerint a Kárpát-medence lakossága eszerint nem változott lényegesen! A 40 millió egytizede is 4 millió – egy olyan szám, ami mellett nem lehet elmenni, különösen, mivel nem légből kapott, hanem szigorú tárgyi bizonyítékokon – amiket persze minél szélesebb adatbázison kell újra és újra leellenőrizni. A tatárlakai korong (Záhonyi András: A tatárlakai korong 7000 éves? KAPU 2005.06-07, 98-101) újabb, régészeti bizonyítékot jelent a Folyamköz-beli sumér kultúra és a kárpát-medencei kultúra között, ismét csak évezredek és többezer kilométer távolságán átívelve.

 

Kirajzolódott előttünk egy kép, amelyben a magyarok már az özönvíz idején magyarul beszéltek, és amelyben a magyarok közötti kapcsolat tízezer éveken és sokezer kilométeren át szoros, folyamatos, élő volt. Nimród fiait, idézzük csak elénk még egyszer, Hunornak és Magornak hívták. Létüket most már történelmünk leghitelesebb forrása, legrégibb eredetű őskrónikánk is alátámasztja. Eviláth földjéről tény, hogy sok hatás kimutatható a magyarságban. A méd mágusok (legalább részben) Magor népének helyben maradt utódai. Hérodotosz azt írja, hogy a mágusok a médek szent kasztja. A „medicina” világszó, a világ sok nyelvében az orvost jelöli. Medikus, azaz orvostanhallgató nekünk is ismerősen cseng. Ha a medikus, medicina szó a médek népnevéből ered, akkor a médek híresek kellett legyenek gyógyító képességeikről. Tény, hogy az ókori médek gyógyító képességei még 2000 évvel később, 150 évvel ezelőtt is közismertek voltak: Alexandre Dumas „A királyné nyakéke” c. könyvének 41. oldalán még úgy ír: ha meggyógyítja barátomat, akkor a (méd) mágusokhoz hasonló mágikus képességekkel bír! A „méd”, „mad” és a „mag” szavak egyaránt eszerint jelentésükben is ugyanazt a „gyógyító, nagytudású, magastudású” jelentést hordozták. Média az ókori Perzsia elődje. Vajon kik lehetnek ezek a médek, akiknek törzsei Strabón szerint „a byssek, párai, takának, arizantok, budák ás magok”, és szent törzsük a mágus törzs?  Rájöttem, hogy a legilletékesebbeket, a kortárs népeket kell vallatóra fogni. Perzsául Médiát úgy mondják: Mada. A „mada” név nyomában kutatva rábukkanunk a szarmatákra, akiknek nevét újabban a „Surya Mada”, „Surya Madra” (Surya: az indiai Napisten), „Napistenű Médek” indiai névből származtatják. Aradi Évától, a neves India-kutatótól tudom, hogy a hinduk a legmagasabb, bráhmin kasztba egyedül a „magar” nevű mágusokat vették be, mert róluk a bráhminok elismerték, hogy többet tudnak, mint ők maguk. Ha tehát a perzsák a méd mágusokat „mada”, „magos” néven nevezték, az indiaiak „madra” és „magar” néven, akkor a méd és a magyar mágusok között közvetlen kapcsolat állhat fenn. Nemrég fény derült arra is, hogy a Kassai Kódex hiteltelenítési törekvései megbuktak (Horváth Lajos, az Országgyűlési Levéltár nyugalmazott főlevéltárosa cikke: A Kassai Kódex, augusztus havi Magyar Fórum, 2005. 8. szám, 40-46. old.) – a Kassai Kódex eredeti szövegében pedig a magyar ősvallás tisztségviselőit következetesen mágusoknak nevezik. Az ókori kínai nyelvben az „udvari mágus” kifejezésre a „mag” kiejtésű szót alkalmazták, vagy Magor nevének szótövét – és így magyar népnevünk szótövét. Attila hun nagykirályt a médek királyának is nevezték kortársai. Ha pedig Magor és népe valóban léteztek már az özönvíz körüli időkben, ahogy ezt a fentieken kívül még rengeteg cáfolhatatlan adat is jelzi, akkor a magyar nép és a magyar nyelv egyaránt legalábbis az özönvízig visszavezethető folytonosságot mutat.

 

Mindezt azért kellett előre bocsátanom, mert mostanában furcsa bizalmatlanság ütötte fel a fejét a köztudatban a magyarok őseinek magyar mivoltát illetően, és ezt a homályt el kellett oszlatni. Annál is inkább, mert a legutóbbi években cáfolhatatlan régészeti tények sokasága utal arra, hogy Stonehenge építői, szellemi atyjai, tervezői magyarok voltak. Mivel Stonehenge több hullámban, i.e. 3000 körüli évektől kezdve épült, vagyis mindössze 5 000 éves, ezért 1.) ha akkoriban a magyarok ősei magyarok voltak, és 2.) ha a magyarok ősei építették Stonehenge-t, akkor a matematikai tételnek megfelelően, miszerint ha A=B és B=C, A=C, kénytelenek leszünk kimondani, hogy 3.) Stonehenge-t magyarok építették. De hogy egy ilyen súlyú állítást kellően megalapozhassunk, lássunk előbb a tények módszeres bemutatásához!

 

2001-ben T. Douglas Price és munkatársai tollából alapvető jelentőségű munka látott napvilágot a nagytekintélyű „Antiquity” című régészeti szaklapban (75: 593-603). Ebben a szerzők a legújabb stroncium-izotópos vizsgálatokkal kimutatták, hogy a történelem előtti Európa első magasműveltsége, a vonaldíszes kerámia kultúra a mai Magyarország területéről indult ki 7700 évvel ezelőtt, mégpedig nem egyszerűen a kultúra terjedt el, hanem a népesség. Megírják, hogy Európa a vonaldíszes kerámia népének köszönheti a földművelés, a házépítés, a temetkezés, a kifinomult fazekasság, a magas színvonalú kőmegmunkálás tudományait. A stroncium-izotópokkal ugyanis a csontvázak anyagát tudták megvizsgálni, és ezekről tudták kimutatni, hogy milyen klimatikus és táplálkozási viszonyok között nőttek fel a kultúra tényleges hordozói, az emberek. Az egyes tájakra, körzetekre ugyanis más és más stroncium-izotóp arány jellemző, és ennek alapján az egyes emberek vándorlása is nyomon követhető a stroncium izotópok vizsgálata alapján. A vonaldíszes kerámia hordozóiról Európa-szerte kiderült, hogy túlnyomó részük a Kárpát-medencében született és nevelkedett, és ezeket a fizikai vizsgálattal megállapított tényeket régészeti leletek is bőségesen alátámasztják. Mesterházy Zsolt „A magyar ókor” c. kétkötetes munkájának (2003) 2. kötetében (257. oldaltól) bemutatja, hogy a vonaldíszes kerámiatárgyak fő meghatározó motívuma, a spirál valójában Nap-jelkép, amely Ó-Magyarország minden korszakában, több mint tízezer éven át jelen van folyamatosan, törés nélkül, a vonaldíszes kerámiát megelőzően is.

 

Európa első kőkörei a mai Magyarország területén, Polgár-Csőszhalom környékén épültek 7000 évvel ezelőtt, a vonaldíszes kerámia szülőföldjén (lásd sorozatunkat: Kőkörök és szkíták, KAPU 2005. 06-07, A kőkörök eredete és az emberiség eltemetett őskori magaskultúrája, 1.-3. rész, KAPU 2005. 03-04-05). Mesterházy (2003, 324) részletesen leírja, hogy közösségi ünnepek céljára szolgáló építmény nyomaiként ötszörös körárokrendszert találtak, amelynek építéséhez 30-40 000 köbméter földet munkáltak meg, azaz óriási szervezőerőt kellett mozgósítani. Zalai-Gaál István, az MTA Régészeti Intézetének munkatársa, a történettudomány (régészet) doktora az Archaeológiai Értesítő-ben (1990, 117: 3-24) megírja, hogy „A közép-európai vonaldíszes kerámia elterjedési területein szinte mindenhol nagyobb számban találtak árokrendszereket, körárkokat légifotózással, illetve az ahhoz kapcsolódó magnetométeres mérésekkel.” Feltételezhető, hogy ezek a közösségi ünnepek céljára épülő körárokrendszerek, amelyekben például Polgár-Csőszhalomnál is Napisten-tiszteletre utaló tárgyakat találtak  (lásd A Magyar Nemzeti Múzeum régészeti kiállításának vezetője, Kr. e. 400 000-Kr. u. 804, Magyar Nemzeti Múzeum, 2002, 42), Nap-szentélyek voltak. Tájolásuk csillagászati alapon történt. Ha pedig ez így van, akkor minden bizonnyal a kőkörök közvetlen elődeinek tekinthetők, olyan építmények nyomai, amelyek szarvasagancsokból (mint Stonehenge első szakaszában), facölöpökből (mint az erdélyi körárokrendszerekben), és kőoszlopokból (mint Stonehenge második-harmadik szakaszában) épültek, de amelyeknek ma már csak nyomai, árkai maradtak fenn.

 

2002-ben öt kilométerre Stonehenge-től, Amesbury mellett rendkívüli régészeti leletre bukkantak. A Wessex Archeology (http://www.wessexarch.co.uk/faq.html#whatis) Nagy-Britannia egyik legnagyobb régészeti központja. Honlapjukon (http://www.wessexarch.co.uk/projects/amesbury/archer.html) alapos tájékoztatás található az Íjász Király, Stonehenge Királya (Amesbury Archer, King of Stonehenge) feltárásáról. A feltárt sírban csupa rendkívüli tárgyra bukkantak. Amíg a korabeli Európa sírjaiban 5 tárgy, köztük egy arany tárgy tulajdonosa már gazdagnak számított, addig Stonehenge Íjász Királyának sírjában mintegy 100 tárgyat találtak, köztük arany fülbevalókat. A sír az egész korabeli Európa kiemelkedően leggazdagabb sírja – több, mint tízszer annyi tárgyat tartalmaz, mint az utána következő leggazdagabb ismert sír az egész korai bronzkorban (i.e. 2 400- 1 500).  Az Íjász Király i.e. 2 300 körül élt, vagyis Stonehenge második szakaszának épülése idején, és így feltételezik, hogy az ő magas szintű tudásával függ össze a Stonehenge épülésében megtestesülő magas szintű csillagászati és vallási tudás.

Az Íjász Király fogazatának, csontvázának és tárgyainak (két arany fülbevaló vagy hajcsat, három réz kés, kovakő nyílhegyek, homokkő könyökvédők és fazekak) izotópos elemzése váratlan eredményekre vezetett. Az oxigén izotópjainak elemzése a fogzománc tulajdonosának származási helyére enged következtetni. A fogzománc kémiai jegyzőkönyv a kutatók szemében, feljegyzi a gyermekkortól kezdve a klímát, a geológiai viszonyokat. Minden egyes fog ablakot nyit a fogzománc képződési ideje alatti viszonyok feltérképezéséhez. Majdnem minden oxigén, ami beépül a csontozatba és a fogazatba, az ivóvízből származik, és majdnem minden víz, amit megittak, esőből vagy hóból adódott. Az oxigén három izotópjának (eltérő atomsúlyú változatának) aránya függ a lakóhely vízparttól mért távolságától, tengerszint feletti magasságától, és a földrajzi szélességtől. Meleg klímában magasabb az oxigén 18-as izotópjának aránya. A fogban talált oxigén izotópok arányait összehasonlíthatjuk a különböző körzetek ivóvizeinek arányaival, és ennek alapján meghatározható, hol élt a fog tulajdonosa fogzománcának képződése idején. A vizsgálatok szerint az Íjász Király Közép-Európában élte le fiatal éveit, mégpedig egy a mai brit éghajlatnál hidegebb körzetben – valószínűleg Ausztria, vagy Svájc, Dél-Németország körzetében. A réz kések egyike a mai Spanyolország, másika a mai Franciaország körzetéből származik. Az arany tárgyak egész Britannia területén a legkorábbi arany tárgyak.

Ha egyszer Közép-Európára utalnak az izotópos vizsgálatok, nézzük meg, mi volt a korabeli Közép-Európa kulturális állapota! A Kárpát-medencében a rézkor a világon elsőként fejlődött ki az i.e. 5. évezredben. A fémmegmunkálás úgyszintén a Kárpát-medencében volt a legfejlettebb – tehát ha az izotópos vizsgálatok eredményét összevetjük a régészeti-kulturális tényekkel, szem előtt tartva Stonehenge Királyának rendkívüli gazdagságát, úgy tűnik, még egy lépéssel pontosíthatunk: az Íjász Király minden bizonnyal a Kárpát-medencéből, illetve a Kárpát-medencei kultúrkör közvetlen környékéről származhat. Vegyünk most mindehhez még egy fontos, eddig meglepő módon nem mérlegelt tényt: a tényt, hogy Stonehenge Királya íjász volt. Igaz, maga az íj elkorhadt az évezredek alatt, de a homokkőből készült könyökvédő, ami védte az íjász könyökét az íj visszacsapódásától, egyértelműen azt jelzi, hogy nagyerejű, messzehordó, visszacsapó íjat használt, vagyis reflexíjat. Köthető-e a reflexíj valamely néphez? Az első reflexíj ábrázolások, úgy tűnik, az i.e. 2. évezredből, a hikszoszok (ismeretlen eredetű lovasnép) korából maradtak fenn Egyiptomban. A lovasnépek eredete pedig – meg kell állapítani – a magyarokhoz vezet el bennünket. Mario Alinei (http://en.wikipedia.org/wiki/Mario_Alinei), az utrechti egyetem nyelvészet professzora, az UNESCO “Európa Nyelvészeti Atlasza”  volt elnöke, a Quaderni di semantica review nyelvészeti folyóirat alapítója és főszerkesztője nemrég magyarul is megjelent könyvében (Ősi Kapocs, 2005, 458), azt írja: „a lovaglás tudománya a puszták térségében a rézkorszak elején született, a még egyesült uráli nyelvek lovas szókincse ekkor alakult ki.” Ha tehát a magyarokhoz fűződik a lovaglás tudományának feltalálása, és a lovas kultúrához a visszacsapó íj feltalálása, akkor szükségképpen a magyarok találták fel a visszacsapó íjat. Ez a következtetésünk megegyezik az ismert történelmi tényekkel. A Magyar Nemzeti Múzeum (http://www.museum.hu/search/permanent.asp?IDP=1830&ID=55) honlapján szereplő „Kelet és nyugat határán - A magyar föld népeinek története” c. cikkből idézve: „Az eurázsiai nomád hunokat pl. a hadviselésben (pl.: reflexíj), a hitvilágban (üstök) és a viseletben (ékszerek) hozott újdonságaikkal jellemzik.” Hasonlóképpen: „Hunok – gepidák – langobardok” c. cikkükben Bóna István, Cseh János, Nagy Margit (http://www.bkiado.hu/netre/netre_hungeplan/hungeplanjobb_metaval.htm)

így írnak: „Az antik kortársak egységesek voltak abban, hogy a hunok katonai sikereiket páratlan tökélyre emelt lovasíjász harcmodoruknak köszönhették. Lovuk télen-nyáron fáradhatatlan volt, csontmerevítős reflexíjuk valóságos csodafegyvernek számított, elöl-hátul magas kápájú nyergükből előre vagy hátra fordulva sűrű, jól célzott nyílzáporral bénították meg s zilálták szét ellenségeiket. Nem véletlenül volt egyik hatalmi szimbólumuk és méltóságjelvényük az aranylemezekkel díszített vagy bevont „aranyíj”, amely ma már jónéhány példányban ismert hun vezetők sírjából vagy halotti áldozatából.”

 

Tény, hogy a visszacsapó íj még a magyarok árpádi visszajövetelekor is újdonságszámba ment Európában. Képzelhetjük, mit jelenthetett egy ehhez hasonló csodafegyver 3000 évvel korábban, Nagy-Britanniában! Nehezen tagadható tényként kell értékeljük, hogy jelentős súlyú tárgyi bizonyítékokat találtunk Stonehenge Királya és a magyarság korabeli jellemzői között. Mindez annál inkább figyelemre méltó, mert egy sor újabb, alapvető fontosságú tény megerősíteni látszik a magyarok és a kőkörök, köztük Stonehenge kapcsolatát – lásd sorozatunk további részeit.

 

(folyt. köv. )

Grandpierre Attila

Kik építették a kőköröket?
Összefüggések Stonehenge és a magyarok között. 2. rész.


Stonehenge és a serleges
kultúra népe


T. Douglas Price és munkatársai az European Journal of Archeology-ban (Vol. 7, No. 1, 9-40, 2004) megjelent cikkükben stroncium-izotópos vizsgálatokkal megerosítették azt az utóbbi idoszakban régészeti szakkörökben általános meggyozodést, hogy a Bell Beaker-kultúra népei kis csoportokban lassan, de szívósan terjesztették saját magaskultúrájukat a korabeli Európa jóval elmaradottabb népei között. Ez a Bell Beaker-kultúra a mai Magyarország területérol, a Kárpát-medencébol indult ki, és folytatása volt a szintén innen kiindult vonaldíszes kerámia muveltségnek. Valamiért a Bell Beaker-kultúra elnevezést a magyar ismertetok is angolul vették át. Pedig így nem igazán világos, mirol van szó. Próbáljuk ezért lefordítani, majd részletesen megvilágítani ezt a rejtélyes magasmuveltséget, amihez Stonehenge építése is fuzodik!
A „bell” szó jelentése az angolban Országh László angol-magyar nagyszótára szerint: 1. harang, kisharang, csengo 2.) kehely, harang, tölcsér, kupola. A „beaker” jelentése: 1. serleg, szélesszájú bögre, 2 csoröspohár. Együtt a ketto: harang-serleg, vagy kehely-serleg. Eszünkbe juthat a „kehely”-rol a Szent Kehely monda, angolul Szent Grál-monda, ami minden bizonnyal szarmata eredetu, vagyis a szkíta-magyar kultúrkörhöz tartozó. Valóban, a szkíta eredetmonda Hérodotosznál fennmaradt változatában a serleg a szkíták szent edénye. Régészeti tény, hogy a szkíta kultúrkört a serlegek, ivócsészék, harangedények, hun üstök évezredeken át szívósan végigkísérik Eurázsia-szerte. Ha a Bell Beaker-kultúrában a harangserleg kitüntetett, kultikus szerepet játszott, ahogy azt a régészeti tények mutatják, akkor ennek kultikus oka kellett legyen. Serlegszeru, harangszeru kultikus szent edények a szkíta kultúrkörben találhatók, sot, a szkíta eredetmonda egyik központi elemérol van itt szó. De ne hamarkodjuk el a véleményalkotást – menjünk tovább, és szélesköruen vizsgáljuk meg ennek az érdekes kultúrának legfobb jellegzetességeit!
A „Bronze Age in Britain 2500-1000 B.C.” „Beaker people” c. honlapján a következo fontos adatokat találjuk a serlegek népérol (beaker folk): „földmuvelok és íjászok voltak, kobol készült könyökvédot viseltek karjuk vé-delmére, hogy az íj húrjának visszacsapódásától védjék karjukat. Ok voltak az elso kovácsok Angliában, az elso réz-, arany- és bronzmuvesek. Sajátos fazekasságuk volt, ok készítették az elso szöveteket Britanniában. Ok vezették be az alkoholos italokat Britanniába, mégpedig egyfajta mézsört. Pásztorok voltak, hittek a túlvilági életben, csészéket és királyi kormánypálcákat (jogarokat) tettek a halottak mellé a sírba… Koköröket építettek.” Bölcsesség Istene, ne hagyj el! Királyi jogarokat tettek a sírokba! Hát miféle nép voltak ok? Talán mind királyok voltak? Királyokból álló nép? Hát ilyet csak egyet ismer a történelem: a királyi szkíták népét! És kik ittak mézsört? Róna-Tas András a Mindentudás Egyetemén tartott eloadásában megemlíti a hun „medosz= mézsör” szót, vagyis a hunok ismerték a mézsört. Johann Dietz, a brandenburgi csapatokkal érkezett orvos, Buda várának törökök alóli felszabadításáról írt visszaemlékezéseiben azt írja, a katonák jó hangulatát csak a magyar újbor és a mézsör tartotta fenn. Azt már megírtuk e sorozatunk elozo részében, hogy a fémmuvesség, a földmuvelés a Kárpát-medencébol indult ki. Ruházati ipart, fejlett textilkészítéssel gyártott ruhákat pedig már a szintén az uráli népekhez tartozó, 28 000 éves sungíri leletnél találtak. Íjász népeket keresve szintén eloször a szkíták-hunok-magya-rok jönnek szóba. Vessük most még egyszer össze a serleges kultúra jellegzetességeit a szkíta kultúráéval! Bakay Kornél „Ostörténetünk régészeti forrásai III” c. könyvében a szkíta-szaka kultúra legfontosabb ismertetojegyeit a következokben foglalta össze: 1.) A kurgános temetkezés, 2.) a kocsik eltemetése, 3.) nagyállattartás, 4.) viaszveszejtéses, magas színvonalú fémmuvesség, 5.) a vas elsodlegessége, 6.) állatábrázoló muvészet, 7.) szarvaskultusz, 8.) Napistenhit, Nap-szentélyek, 9.) halotti maszkok, 10.) europid embertani jelleg, 11.) vérszerzodés szokása, 12.) nehézfegyverzetu lovasság, 13.) reflexíj, 14.) nemzetközi kereskedelmi utak kiépítése és használata, 15.) kard-kultusz, 16.) szonyegek, textíliák sírba temetése, 17.) rituális edények: csészék, tükrök, ivókürtök, üstök. Eddig tehát, úgy tunik, a serleges kultúra fo ismertetojegyei egybeesnek a szkíta-magyar kultúra jellegzetességeivel.
Nézzük a következo ismertetot a „StonehengeWho Raised the Mega-liths?” c. honlapról. Ebben McKenna így ír: ”I.e. 2500 körül új nép érkezett Britanniába... valószínuleg közép-ázsiai eredetuek… az Alpokon át érkez-tek… megjelenésük: ragyogó, hosszú köpenyt viseltek a bo ujjas ing felett… borotválkoztak, és nehéz arany ékszerekkel díszítették magukat… Fegyverük a nagy íj (amely földre állítva olyan nagy, mint maga az íjász – lásd 1. ábránkon a szkíta íjászt)… rozsébol és vályogból zsúpfedeles, szalmatetos, méhkaptár-alakú házakat építettek, lovakkal szántottak, szarvasra vadásztak, disznókat, kacsát, libát és szürkemarhát tenyésztettek. Árpát és tönkölyt termesztettek… sokakat közülük harang-alakú ivóserlegekkel temettek el, ezekrol a régészek oket 'a serlegek népének' nevezik.” Nem csoda, hogy a nyugat-európaiaknak a mai napig olyan egzotikusan hatnak a ”bell beaker” kultúra jellegzetességei. Számunkra, magyarok számára azonban annál ismerosebb, és még ismerosebb volt ezer évekkel ezelott a pazar, ragyogó megjelenés, a hosszú köpeny, a bo ujjas ing, az arany ékszerek, a nagy íj, a zsúpfedeles, szalmatetos rozse- és vályogház, a ló, a szarvasra vadászás, a szürkemarha, a tönköly, a kultikus ivócsésze.
McKenna folytatja: „Az i.e. 2. évezred vége felé a papok Közép-Európában magas arany fejdíszt viseltek, ami úgy nézett ki, mint a klasszikus 'varázslósüveg' fém változata. Egy ilyen darabon a Nap és a Hold Meton-ciklusának térképét tüntették fel, jóval azon görög tudósok elott, akiknek a Meton-ciklus felfedezését ma tulajdonítják. Walesben is találtak egy kb. 30 cm magas arany süveget ugyanebbol a korból. Senki sem tudja megmagyarázni, melyik népcsoporthoz tartoztak ezek a tárgyak. A tárgyak megmunkálása azonban túl finom ahhoz, hogy trójai eredetu lehessen, és valószínuleg a Kaukázusban élo mágusokhoz tartoztak.”
Sorozatunk elso részében Grand-pierre K. Endre nyomán kimutattam, hogy a magyar Csodaszarvas-monda több tízezer éves, földrészekre kiterjedo magyar futárszolgálat létére enged következtetni. Hunor és Magor Evi-láth földjén éltek, és innen vágyódtak vissza oshazájukba, a Kárpát-medencébe, a vízözön utáni években, kb. 8-10 ezer évvel ezelott. A Kaukázuson keresztül érkeztünk vissza az osi Eviláth (ma: Irán) földjérol a Kárpát-medencébe. A Kaukázus évezredeken át a szkíta fémmegmunkálás központja volt. A kaukázusi szkíta kultúra mai hivatalos régészeti neve preszkítamajkop kultúra„ (Maicop culture, 2. ábra), kora i.e. 3000 körüli. A kaukázusi aranymuvesség már ekkor a késobbi, és gyakran a legmagasabb muvészi színvonalúnak minosített görög aranymuvesség színvonalán állt, és a két-háromezer évvel késobbi görög aranymuvességrol bebizonyosodott, hogy jórészt ennek a szkíta aranymuvességnek az átvétele.

Királyi mágus-csillagászok arany fejdíszei

A The Telegraph 2002. március 17-ei számában jelent meg Tony Paterson cikke az osi varázslók titokzatos arany süvegeirol. Azzal a megállapítással kezdi ismertetojét, hogy a varázslók valóban magas, csúcsos süveget viseltek – de nem azt a gyurött ruhából készült fajtát, amit Harry Potter szereploi, vagy Gandalf és Merlin. 2005 májusában jelent meg ”A kokörök eredete és az emberiség eltemetett oskori magaskultúrája. 3. rész.„ c. tanulmányomban a szkíta süvegrol írt ismertetom. Ebben kimutattam, hogy a szkíta csúcsos süveg a lánglelkuség, a lángeszuség jelképe, és ez az igazi, legfontosabb értelme a csúcsos süveg alakjának, hiszen azért csúcsos, mert a láng is csúcsos. Ezért és így tartozik össze a Naptisztelet a tuztisztelettel, a tuztisztelet a mágikus gondolkodással, a mágikus világképpel, a magyar világlátás legmélyebb alapjaival (lásd errol az Arany Tarsoly c. folyóirat 2005. augusztusi és szeptemberi számaiban megjelent tanulmányaimat). Hétezer éves kárpát-medencei szobor mutatja, hogy a szkíta csúcsos süveg már akkor a kárpát-medencei mágusok jellegzetes viselete volt. A „Szaka férfi az i.e. 2. évezredbol” c. képünk (3. ábra) a Tárim-medencében, a mai Takla-makán sivatag területén egykor élt, i.e. 2000-bol származó szaka (közép-ázsiai szkíta) férfi ruházatát ábrázolja, ahogyan azt Dr. Kolkum Kamberi, a Natural History Museum of Los Angeles County tudományos tanácsadója, a University of Pennsylvania vendég-professzora rekonstruálta. ”Arany harcos” címu képünk (4. ábra) a szentpétervári, világhíru Ermitázs Múzeumból való, az i.e. 4. században élt szkíta harcos arany ruházatát (!) mutatja. A jellegzetes szkíta süveg látható hátulnézetben következo képünkön, amely szemmel láthatólag hasonlít a népvándorlás-korabeli turáni férfi viseletére (5. képünkön). Sot, érdemes összevetni az Árpád-korabeli magyarok viseletével (6. ábra).
Paterson varázslóknak nevezi az arany süvegek viseloit, hiszen nem tudja, hogy valójában szkíta mágusokról van szó. Ezen „varázslók” olyan csillagászati jelképeket ábrázoltak az arany süvegeken, amik segítségével következtetni tudtak a Nap és a csillagok várható pályáira. Erre a következtetésre jutottak német régészek és történészek, akik azt állítják, megoldották a rejtélyt, amit ilyen különös, csodaszép, aranyból készült, kúpalakú tárgyak sorozata jelentett, amelyek Európa-szerte bronzkorszaki lelohelyeken kerültek elo. Négy ilyen rendkívüli munkaigénnyel díszített süveget találtak Svájcban, Németországban és Franciaországban az elmúlt 167 évben. Ezek eredeti célja meghökkentoen megfejthetetlennek bizonyult évtizedeken át. Néhányan úgy vélekedtek, hogy hadi viseletrol van szó, mások szertartásos vázáknak vélték. A harmadik elmélet volt a legelterjedtebb: eszerint az arany süvegek díszek voltak csupán, amiket fapóznák tetejére helyeztek, amelyek bronzkori kultikus helyeket vettek körbe. Most azonban a berlini Elo- és Korai Történelem Múzeumának történészei azt állítják: közel bizonyos, hogy ezeket a rejtélyes arany süvegeket eredetileg bronzkori szentélyekben tartott szertartásokon fejdíszként viselték. Az arany süvegek viseloit ”király-papoknak„ nevezték, és nekik természetfeletti képességeket tulajdonítottak, mert képesek voltak megmondani a vetés, ültetés és aratás megfelelo idopontjait. ”Úgy tekintették oket, mint az Ido Urait, akik számára hozzáférheto az isteni tudás, ami képessé tette oket a jövobe látásra” – állítja Wilfried Menghin, a Berlin Múzeum igazgatója, aki részletes vizsgálatokat végzett a Svájcban talált 3 000 éves 88,5 cm magas aranysüvegen, amit 1995-ben találtak meg, és amely a következo évben a Berlini Múzeum tulajdonába került. Menghin és munkatársai felfedezték, hogy az aranysüvegen található 1 739 darab Nap- és félhold-jelkép egy tudományos kódot alkot, amely majdnem teljesen pontosan a Meton-ciklushoz kapcsolódik, amit Meton görög tudós i.e. 432-ben fedezett fel, azaz mintegy 500 évvel az aranysüveg készítése után. Ez az értelmezés megmagyarázza, mi a kapcsolat a Hold-évek és a Nap-évek között.
„Az aranysüveg jelképei logaritmikus táblát alkotnak, amely lehetové teszi a Nap és a Hold mozgásának elozetes kiszámolását” – állítja Menghin. Ez pedig azt jelzi, hogy ezek a bronzkorban élo emberek már képesek voltak hosszú idotávon csillagászati tapasztalataikat felhalmozni, és a valóságnak megfelelo elméleti modell alapján összesíteni. Ez a felfedezés gyökeresen megváltoztatja az európai bronzkorról kialakult képet, amely szerint a lakosság túlnyomó része kezdetleges földmuvelésbol élt, füstös kunyhókban tengodve, csak a legalapvetobb eszközökkel rendelkezve. Az alacsony muveltségi szinten élo lakos-ság mellett élt egy sokkal fejlettebb muveltség, amely a Kárpát-medencébol rajzott ki, kis csoportokban, királyi felségjelvényekkel, csodálatos ruhákban, arany fejdíszekben, olyan fejlett tudással bírva, ami sok tekintetben meghaladta a görögök és a mai kultúra fejlettségi színvonalát is.
Találtak egy másik arany süveget is, nem messze Schifferstadt városától, 1835-ben, amihez állszíj csatlakozott. Ez az aranysüveg még korábbi, az i.e. 1 300-ból való, ezt is Nap- és Hold-jelképek díszítik.
Más német régészek rámutattak, hogy az aranysüveges király-papok egész Európában felbukkantak. Prof. Sabine Gerloff, az Erlangeni Egyetem régésze bizonyítékokat talált arra, hogy öt hasonló aranysüveget ástak ki tozegbányászok Írországban a 17. és a 18. században. Ezeket a tárgyakat akkoriban „vázák”-ként emlegették, és eltuntek. Prof. Gerloff eredményei szerint majdnem teljesen bizonyos, hogy ezeket is bronzkori király-papok viselték. Gerloff abban is biztos, hogy a vert aranyból készült bronzkori aranysüveg – az „Öntött Aranykalap”, amit Wales-ben fedeztek fel 1831-ben – a király-papok ünnepi ruhájának része volt.
Andrew Fitzpatrick, a Wessex Archeology munkatársa „Az amesbury-i íjász: Stonehenge királya” (The Amesbury Archer: The King of Stonehenge) c. tanulmányában (www. bbc.co.uk/history/archaeology/king_ stonehenge_01.shtml) úgy foglalta össze a régészek véleményét, hogy a Stonehenge kokörének épülésekor (i.e. 2 300 körül) a korabeli társadalomban nem mutatkozott rétegzodés. Éppen ezért az Íjászkirály és társainak megjelenése eloször mutatta, hogy egyes személyek, esetleg családok magasabb szintet képviseltek. Ez a nemesség szoros kapcsolatokat ápolt Közép-Európával, a Kárpát-medencével. Európa elso nemessége a Kárpát-medencébol eredt.
Hasonló következtetéseket vont le már korábban Euan McKie 1977-ben „A megalitok építoi (The Megalith Builders, Oxford) c. könyvében. ”A magas szintu geometriai tudás felfedezése 2 000 évvel az ókori görögök elott, és az ezzel párosult technikai tudás és tervezés… ami egy Britanniában ismeretlen mértékegységeket alkalmazó rendszerre épül… arra a következtetésre vezet, hogy létezett egy bölcs emberekbol álló osztály, amelynek tagjai templomokat és szentélyeket terveztek saját szándékaiknak megfeleloen. Ezek a bizonyítékok azt is jelezhetik, hogy ez az osztály egy magasan képzett nemzeti csoport volt, nem pedig szórványosan jelentkezo kezdetleges sámánok csapata. Ha ez beigazolódik, felmerül, hogy hogyan képezték ennek az osztálynak a tagjait, és erre egy lehetséges válasz – valahol a kokori népesség egyik fo központjában, ahol a legfinomabban kimunkált ilyen építmények épültek… Létezett egy rendkívül kifinomult tudással bíró papi osztály már az i.e. 3. évezredben.”
Stonehenge királyának felfedezése, úgy tunik, egész eddigi világképünk gyökeres átértékelését teszi szükségessé. A régészeti feltárások eredményei ugyanis kísértetiesen egybevágnak az ókori történészek feljegyzéseivel az ókor kimagaslóan legmagasabb tudással bíró, külön tudós osztályt alkotó törzsérol: a mágusokról. Herodotosz feljegyezte, hogy a mágusok a médek pap-tudós törzse, akik külön törzset alkotva együtt élnek az ókori Perzsia (Eviláth földjén, vagyis Hunor és Magor szüloföldjén) északi részén.

Az emberiség osvallásának
felfedezése

Az elso vallásalapítónak Zarathust-rát tartja a modern vallástudomány. A zoroasztrizmus elotti osvallásnak tehát nem volt alapítója, úgy is lehetne nevezni: természetes vallás volt, nagytekintélyu próféta nélkül. Nagy jelentosége van annak, hogy miféle természetu volt ez az osvallás, hiszen ha nem volt alapítója-prófétája, akkor minden bizonnyal osidokre nyúlik vissza! Nyomára bukkantam, hogyan nevezték ezt az osvallást a kortársak. Egyik neve: mazdayaznán (mazda: bölcsesség, yaznán - tisztelet) vallás, ami érdekes módon annyit tesz: bölcsesség-tisztelet! Úgyis mondhatnánk: tudás-tisztelet! A rákövetkezo zoro-asztrizmusban az Isten neve még Ahura Mazda (Ahura: az Úr, az Isten; Mazda: bölcsesség – Bölcsesség Isten!) Tegyük ehhez hozzá: a „Méda” név ma is bölcs asszonyt jelent a szanszkritban. S ha ez így van, akkor ugyanazt jelenti, mint a „Mazda” szó. Lehet, hogy ugyanannak a szónak két hangalakjáról van szó? Ha igen, akkor az ókori Média országneve azt jelenti: „Bölcsek Országa”! Perzsául Médiát úgy mondják: Mada. A „mada” név nyomában kutatva rábukkanunk a szarmatákra, akiknek nevét újabban a „Surya Mada”, „Surya Madra” (Surya: az indiai Napisten), „Napistenu Médek” indiai névbol származtatják. Ha „méd” azt jelenti: „bölcs”, akkor „Napistenu Médek” azt jelenti: „Napistenu Bölcsek”! A hinduk a méd mágusokat magar mágusoknak nevezték. A magarok népe ma is él Nepálban. Néphagyományaik között sok olyan elem maradt fenn, ami valóban a magyar eredetre utal: kopjafákat állítanak, hét törzsre oszlanak, az egyik neve: Buda (lásd Boda Sarolta filmjeit). Ez pedig arra utal, hogy a médek népneve és a magyarok népneve egymással egyezésbe került az ókorban, ahogyan ma is a „madár” és a „ma-gyar” szavak közeli egyezést jelentenek. Mindez bizonyos alapot ad annak feltételezésére, hogy magyarnak lenni évezredeken át annyit jelentett, mint a királyi, kiemelkedoen magas szintu tudás népéhez tartozni! Nem lehet véletlen az sem, hogy Attila hun király a médek királyának is nevezte magát, és hogy méd (magyar?) öltözetet viselt!
Az osi világképben a gondolkodás, a bölcsesség tisztelete állt a központban, a bölcsesség volt az osi világkép Istene! Ebben az osi rendszerben a tudományos szemlélet még megegyezett a vallásos felfogással! Az emberi tudás gyökereinél a tudás és vallás természetes (ma már különös) egységet alkotott. Ennek tényleg óriási jelentosége van. Ebben a fényben a próféták, vallásalapítók úgy tunnek föl, mint akiknek tevékenysége nyomán tudás és vallás szétváltak egymástól, a tudomány szembefordult a vallással, a vallás a tudománnyal – és ennek egyik következménye, hogy a keresztény vallás egyre inkább háttérbe szorul. Érdemes tehát oseink egységes osvallását megismernünk!
A régmúltban világszerte elterjedt osvallás másik neve: mágikus rendszer. Az osvallás pap-tudósait, mivel akkor még vallás és tudomány egybeestek, mágusoknak, bölcseknek hívták. A mágusok nagy tudású csillagászok is voltak. Nézzük, mit ír a világ egyik legtekintélyesebb értelmezo szótára, a húsz kötetes The Oxford English Dictionary a „Magian” (mágikus) címszó alatt! „1875 LIGHTFOOT Comm. Coloss. 151 Akkor volt ez… amikor a mágikus rendszer meggyökerezett Kis-Ázsiában; 1877 Outlines Hist. Relig. 165 A mágusok pre-szemita és pre-árja papi törzs voltak Nyugat-Ázsiában”. A mágusokról pedig a „Magi” címszó alatt: „c1400 Three Kings Cologne 49 Szent Ausztin azt mondta, hogy a mágus szó káldeai nyelven annyi, mint ha azt mondanánk, filozófus; 1555 WATREMAN Fordle of Facions II vii K iv b (Perzsiában) a mágusok (azaz a természet titkaiban járatos emberek)”. Már a mágus neve is jelzi az akkori tudomány és vallás egységét! Tehát ismét a bölcsességvalláshoz jutottunk! Ha meggondoljuk, hogy a bölcsesség szeretete görögül filo-szófia (filo: kedvel, szófia: bölcsesség) és hogy az elso görög filozófust, Pütagorászt mágusnak nevezték, mert tudása java részét mágusoktól tanulta, jórészt egy a Kárpát-medencébol Görögországba utazó Abarisz nevu szkíta mágustól, akkor arra a felismerésre jutunk, hogy a mu-vallások elotti korban a filozófia állt a tudomány és a vallás középpontjában. Micsoda panoráma tárul fel elottünk! Platón ideális államról írt könyvében már utópisztikusnak hat, hogy filozófusok irányítsák az államot. De ha Zoroaszter elott mágusok irányították a királyságot, és a mágusok még a királynál is nagyobb tekintélyt élveztek, ahogyan azt a krónikák feljegyezték, akkor úgy tunik, bizonyos tekintetben visszafelé haladunk, és a mágusok országaiban sokkal magasabb szintu volt a jólét, mint máshol, és szinte minden egyes szkíta királyok módjára élt! A mágusok voltak az emberiség magas-tudásának orzoi, ok adták át a tudást az emberiség többi népének! És ezek a több mint ötezer éven át az európai népek tudását messze meghaladó szintet képviselo mágusok magyarok voltak, a szkíta-hun-magyar kultúra teljes mértéku képviseloi!
Úgy gondolom, ideje, hogy a szakmai és a szélesebb közvélemény ráeszméljen a magyarok szerepére a világtörténelemben, a világörökség rendkívüli kincseire, és az emberiség jövojének érdekében foglalkozzon a magyarság ostörténelmével.

Õsmagyar időrendi táblázat


i.e. 19,500 Az ataiszi Szabír népcsoport elkezdi időszámítását
i.e. 15,500 Az ataiszi Szavárd népcsoport elkezdi időszámítását.
i.e. 13,508 Miskolc megszerzi Kemi Istenasszony szájából a tüzet.
i.e. 12,788 Az első kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 12,679 A második kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 12,577 A harmadik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 12,475 A negyedik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 12,373 Az ötödik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 12,281 A hatodik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 12,069 A hetedik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 11,867 A nyolcadik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 11,765 A kilencedik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 11,663 A tizedik kaltesi (Szíriuszi) látogatók a földön
i.e. 11,652 A Hold nekicsapódik a Földnek és Atlantisz szigete süllyedni kezd.
i.e. 11,442 Második Hold nekicsapási kísérlet a Földnek. A kaltesiek eltérítették de özönvizek pusztítottak.
i.e. 8,508 Anahyta lehozza a Szíriuszról a 12 gondolatrezgő követ, melyek ma a Szent Koronában vannak.
i.e. 5,750 Megalapítják Uruk városát (Mezopotámia)
i.e. 5,037 Ataisz szigete végleg elsüllyed.
i.e. 5,012 Anahyta kegyhely felavatása Úr városában (Mezopotámia)
i.e. 5,008 Ataisz süllyedése utáni első Kaltesi földreszállás Úr városában.
i.e. 4,184 Ménes birodalma rátért a Nílus áradását figyelembe vevő évszámításra. (9324 tszé)
i.e. 4,080 Megalakulnak „Melegvíz-források, „Viroláj-birodalma, és „Nimród-biro­dalma.
i.e. 4,040 Megalakul a 24 Hun Törzsszövetség Agaba vezetésével, Ordosz központtal (Kína)
i.e. 4,020 Első Birodalmi NagyszalaOrdosz (Kína)
i.e. 4,000 Felépül Nimród Birodalmában Ninive városa. Építője Ninive beavatott építő tudós.
i.e. 4,000 körül Az Ataiszból elszármazott emberiség lakossága 210 tömény azaz 2,100,000 lélek.
i.e. 3,984 Pestisjárvány Ordoszban
i.e. 3,970 Havaruti Nagyszala Ménes Birodalmában (Egyiptom)
i.e. 3,970 Ataisz süllyedése óta a második Kaltesi földreszállás a Havaruti Nagyszalán
i.e. 2688 Elkezdődnek a 12 évig tartó egyiptomi piramis építkezések.
i.e. 2676 Befejeződnek az egyiptomi piramis építkezések.
i.e. 1677 Túliás földkörüli hajóútja során Atlantisz vízfelszín fölötti maradványaira bukkan



Időszámításunk szerint:
374 A keleti gót birodalom elfoglalása Balambér vezetésével a Don folyón túl.
376 A nyugati gótok leverése Balambér vezetésével a Don folyón innen.
395 A hunok betörnek Európába, elfoglalják a Balkánt és Ázsiába is átmennek a római birodalmat gyengíteni.
434 Consantiai szerződés a hunok és a bizánciak között. A szerződés 434-441 között élt.
436-439 A nyugati gótok elleni római-hun hadjárat
440 Akacirok elleni hun háború
441 Balkáni hadjárat kezdete Atilla vezetésével
442 Naissus (Nis) bevétele a Balkáni hadjárat keretében
896. Árpád és Álmos vezette honfoglalás ideje.
968. Gelyza fejedelem összeházasodik Sarolttal Fehérváron
969.12.29. Megszületik Vajk a későbbi Szent István.
973.03.23 Mainzi értekezlet ideje
998. Koppány és Vecelin csatája Veszprém mellett
998. Veszprémet Vecelin felgyújtja és odavész az 1726 év óta ott őrzött összes rovásemlék.
998. Koppány felnégyelése és a várakra kitûzése
1038.08.15 Meghal Szent István
1235 Julianus barát első útja az Azovi-tengerhez megtalálni a keleten maradt magyarokat.
1237 Julianus barát második útja amely során a mongolokról gyûjtött adatokat.
1395 körül Escandeli Máté budai kutató, aki elsőként jutott el Kínába. Mágikus képességekkel bírt
1456.08.11. Hunyadi János halála Zimonyban
1784.04.04. Kőrösi Csoma Sándor születésnapja
1819.11.28. Kőrösi Csoma Sándor felfedezőútjára indul a Tibeti-hegység közelében élő jugar népcsoport felkutatására. Nem jutott el oda.
1834. Kőrösi Csoma Sándor Tibeti angol szótára kiadásra kerül Indiában.
1842.04.11. Meghal Kőrösi Csoma Sándor. Sírja Dardzsillingben van. (India)